【タイトル】
A cost-and-effect simulation model for compact city approaches: A case study in Japan
【論文要旨】
日本のコンパクトシティ政策は、持続可能な開発を確保するために急速な人口減少と高齢化に対応しています。しかし、その実施には多大な時間、財政資源、複雑なステークホルダー間の協力が必要です。この研究はこれらの課題に対して、計画のコストと効果をステークホルダーがどのようにシンプルかつ自動的に認識できるかのフレームワークを提案しました。
具体的には、コンパクトシティ枠組み内で都市計画戦略を評価するためのシミュレーションモデルを開発し、擬似人流データを組込みつつ、三つの基本モジュールと五つのサブモデルにより、2015年から2040年までの人口、行政コスト、訪問者数、交通量などの都市指標をシミュレートして予測しました。
ケーススタディとしては四つのシナリオ―ベースライン、立地適正化、新道路及び新駅の設置―の分析を行いました。研究結果は、1) 新駅プロジェクトが人口減少を緩和する可能性がある、2) 立地適正化と新駅プロジェクトが公共サービスの効率と持続可能性を向上させる、3) 新駅の建設が都市の活力を高め、新しい都市核を形成する、4) コンパクトシティ政策が交通量を減少させ、集中させ、自動車の旅行距離を短縮する可能性があることを示唆するとともに、住民に対してのアンケートにより、 地域計画に対する関心を33%増加させ、理解を22%向上させの結果を得ました。 さらに、地方自治体の職員100%がこのツールの使いやすさと市民参加およびエンゲージメントを促進する効果を認めています。また、モデルの効率性と不確実性も検討され、ウェブアプリケーションは新駅のシミュレーションに15秒、新道路のシミュレーションに24秒で応答可能でした。この研究は参加型都市計画における技術活用の大きな可能性を示しています。
Japan’s compact-city policy addresses rapid population decline and aging to ensure sustainable development. However, its implementation requires significant time, financial resources, and complex stakeholder collaborations. Faced with these challenges, we asked: How can the cost-and-effect of planning be simply and automatically recognized by stakeholders? To address this, a simulation model was developed for evaluating urban planning strategies within the compact-city framework. Our model integrates pseudo-people-flow data and includes three fundamental modules and five sub-models to simulate and predict urban metrics, including population, administrative costs, visitors, and traffic volume from 2015 to 2040. Four scenarios-baseline, location optimization, new road and new station installation-were analyzed. Findings suggest that 1) new station project could mitigate population decline, 2) both location optimization and new station projects improve public services efficiency and sustainability, 3) urban vitality could be enhanced by new station construction, generating a new urban core, and 4) compact city policy may also reduce and concentrate traffic volume, shortening car trips. The model’s efficiency and uncertainty were examined. The web application could process requests within 15s for New Station and 24s for New Road simulation. User experiments highlighted the potential of digital tools to democratize urban planning, making it accessible for non-expert stakeholders and fostering informed participation. The tool bridges the knowledge gap among citizens, achieving a 33% increase in interest and a 22% boost in the understanding of regional planning. 100% of surveyed local government officers affirmed the tool is easy to use and effective in promoting citizen participation and engagement. This research advances the use of technology in participatory urban planning.
【論文情報】
Ma, J., Shibuya, Y., Pang, Y., Omata, H. & Sekimoto, Y. (2024). A cost-and-effect simulation model for compact city approaches: A case study in Japan. Cities, Elsevier, 152 (September 2024) 105212.
https://doi.org/10.1016/j.cities.2024.105212
Figure: Screenshot of web application (new road installation scenario).
Figure: Screenshot of web application (new station installation scenario).